Vaasan vähensi kuljetustensa päästöjä tehostamalla jakelua

29.1.2019

Leipomoyhtiö Vaasan on vähentänyt kuljetuksistaan kertyviä päästöjä tehostamalla sekä leipomoiden välillä kulkevaa runkoliikennettä että asiakkailleen suuntautuvaa jakeluliikennettä. Uudet HCT-rekat ja yhteisjakelu pienentävät päästökuormaa merkittävästi.

Vaasan on ottanut leipomoiden välisessä, ns. runkoliikenteessä käyttöön kaksi HCT-rekkaa (High Capacity Transportation). Uusiin, 32 metrin pituisiin rekkoihin mahtuu jopa 30 % enemmän leipää kuin perinteisiin moduulirekkoihin – lähes 10 000 Vaasan Ruispalat -pussia lisää.

Uudet diesel-käyttöiset rekat ajavat halki Suomen reitillä Vantaa–Jyväskylä–Kiiminki–Jyväskylä–Vantaa. Kummallekin ajoneuvolle kertyy vuodessa noin 200 000 km ajettavaa. Korvaamalla perinteisiä rekkoja uusilla HCT-rekoilla Vaasan säästää noin 30 % vuodessa ajettavista kilometreistä. Rekat aloittivat liikennöinnin 27.1.2019.

”HCT-rekat ovat sekä ilmastoystävällinen että kustannustehokas ratkaisu. Isommat rekat nielevät enemmän leipää, jolloin ajokilometrejä kertyy lähes kolmannes vähemmän. Yhteen HCT-rekkaan mahtuu lähes 42 000 pussia Vaasan Ruispaloja”, Vaasan Oy:n logistiikka- ja toimitusvarmuusjohtaja Hannu Nylander selventää.

Jakeluliikenne ilmastoystävällisemmäksi yhteisjakeluilla

Leipomoiden välisen liikenteen tehostamisen lisäksi Vaasan on vähentänyt myös jakeluliikenteen päästöjä yhteisjakeluilla. Vuoden 2018 aikana Vaasan aloitti muiden leipomoyhtiöiden kanssa viisi uutta yhteisjakelua, jotka kattavat nyt koko Oulun läänin. Yhteisjakelujen avulla alueen kolmen suuren leipomoyhtiön yhteensä 3,3 miljoonaan kilometriin yltäneet vuotuiset ajomäärät jopa puolittuivat.

”Vaasan hyödyntää nyt yhteisjakeluja kaikkialla Suomessa Päijät-Hämettä ja pääkaupunkiseutua lukuun ottamatta. Yhteisjakelun mahdollisuuksia Päijät-Hämeen alueella selvitetään tämän vuoden aikana, kun taas pk-seudulla jatketaan omilla jakeluilla, sillä siellä yhteiskuljetukset eivät kannata lyhyiden etäisyyksien takia. Lisäksi pk-seudulla Vaasanin omat volyymit riittävät täyttämään jakeluautot”, Nylander päättää.