Suomalaiset syövät yhä kaurapitoisempia leipiä

4.3.2019

Yritykset voivat valikoimaa kehittämällä ohjata kuluttajia terveellisempiin valintoihin

Vaasan vastasi kuluttajien huutoon ja toi markkinoille useita kauraleipäuutuuksia yhä korkeammilla kaurapitoisuuksilla. Se kannatti, sillä yhtiön myyntitilastojen mukaan suomalaiset syövät yhä enemmän kauraleipää ja yhä suuremmilla kaurapitoisuuksilla. Vaasan on valikoimaansa kehittämällä ohjannut kuluttajien valintoja kuitupitoisempiin leipiin. Uusimpien FinRavinto-tutkimustulosten valossa saavutus on tärkeä, sillä suomalaiset saavat ruokavaliostaan liian vähän kuitua.

Vaasan tutki vuoden 2017 keväällä suomalaisten toiveita kauraleipien suhteen, ja sai selville, että 75 prosenttia suomalaisista pitää kauraleivän mahdollisimman suurta kaurapitoisuutta tärkeänä*. Vuoden 2018 aikana Vaasan täytti kuluttajien toiveet ja toi markkinoille useamman kauraleipäuutuuden korkeammilla kaurapitoisuuksilla, ja kuluttajat ottivat uutuudet omakseen. Vaasanin kauraleivissä huiminta vauhtia kasvaa yli 50 prosenttia kauraa sisältävien leipien kulutus, jopa 59 % volyymissa viime vuonna.

”Olemme onnistuneet ohjaamaan suomalaisten kuluttajien valintoja yhä kaurapitoisempien leipien suuntaan kehittämällä valikoimaamme. Kasvuluvut ovat todella vaikuttavia. Tämä on selvä osoitus siitä, että elintarvikeyritykset voivat omalta osaltaan vaikuttaa kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja ohjata valintoja terveellisempään suuntaan. Leivällä on keskeinen rooli päivittäisessä ruokavaliossa, joten leipomoyhtiönä meillä on aidosti mahdollisuus vaikuttaa kansanterveyteen”, sanoo Vaasan Oy:n brändi- ja viestintäjohtaja Mari Dunderfelt.

”FinRavinto 2017 -tulokset kertovat, että jopa 70 % suomalaisista saa liian vähän kuitua ja hiilihydraatteja ravinnostaan. Yli puolet nauttimastamme kuidusta tulee viljavalmisteista, ja siksi leipä on merkittävä kuidun lähde ruokavaliossa. On tärkeää, että nauttimamme leipä on mahdollisimman terveellistä ja kuitupitoista. Leivästä saamme myös terveydelle tärkeää täysjyväviljaa, jonka valitsemiseen kehotetaan ravitsemussuosituksissakin. Kulutuksen siirtymisellä yhä kauraisempiin ja kuitupitoisempiin leipiin voi olla merkittävä kansanterveydellinen vaikutus”, linjaa Vaasan Oy:n ravitsemus- ja tutkimuspäällikkö Marika Lyly.

Miksi kuluttajat valitsevat juuri kauraleivän?

Enää leipiä ei erotella perinteiseen tapaan vain vaaleaan ja tummaan leipään, vaan kauraleivällä on uudenlainen asema terveellisenä ja hyvänmakuisena suosikkileipänä. Vaasan teetti syksyllä 2018 kattavan leipätutkimuksen kartoittaakseen leivän kulutuksen nykytilaa ja kuluttajien syitä leivän syöntiin. Tuloksista käy ilmi, että suomalaisille tärkein syy syödä kauraleipää on sen herkullinen maku. Heti seuraavina valintakriteereinä mainitaan terveellisyys ja vatsaystävällisyys. Ne, jotka kertovat tutkimuksen vastauksissa lisänneensä leivän syöntiä (29 %), ovat lisänneet nimenomaan kauraleivän syöntiä (49 %)**

*IRO Research Oy, Vaasan Oy:n 1000 suomalaista -kuluttajatutkimus 4/2017, n=1000

**IRO Research Oy, Vaasan Oy:n Leipätutkimus 2018 (n=1 500), 11–12/2018.