Kaksi uutta Vaasan Isopaahto-pakkausehdokasta kisaa elokuussa paikasta leipähyllyssä

1.8.2017

Bongasin äskettäin Twitteristä uutisen, jossa eräs ruokabrändi on kivunnut kategoriansa markkinajohtajaksi. Jutun juju oli siinä, että tämä oli tapahtunut ilman mainospanostusta. Miten sitten?

Markkinoinnin klassisessa 4P-mallissa kilpailijoista voi erottautua markkinointiviestinnän (promotion) lisäksi hinnalla (price), myyntipaikalla (place) sekä itse tuotteella ja sen pakkauksella (product).

Markkinointiviestintä kertoo brändistä ja vahvistaa tai muuttaa mielikuvaa brändistä. Elintarvikealalla kuluttajille on kuitenkin tärkeintä, että tuote on hyvämakuinen, laadukas, miellyttävä käyttää, helppo ostaa ja sopivan hintainen. Meillä jokaisella on korvien välissä summattuna omakohtaiset brändiin liittyvät asiat ja kokemukset, jotka saavat meidät ostamaan tuotteen tai jättämään sen ostamatta.

Säilyäkseen haluttavana kuluttajien mielessä brändit tarvitsevat aktiivisia tekoja. Markkinointitiimin tehtävä on arvioida asetettuihin tavoitteisiin ja kuluttajien odotuksiin peilattuna, milloin on aika tehdä jotain ja kuinka suuri uudistus voi olla. Kokemus on osoittanut, että klassikoiden kanssa maltti on valttia.

Pakkaus on tärkeä leivän brändille

Vaasanin Isopaahto-paahtoleivät ovat segmentissään menestystuote, joiden myynti on kehittynyt hyvin ilman mainontaa. Keväällä Vaasanin markkinointi huomasi kuitenkin, että aika on ajanut Isopaahto-paahtoleipien pakkauksen ilmeen ohi.

Pakkausilmeen uudistaminen on aina haastava tehtävä, sillä pakkaus on leivässä merkittävä osa brändiä ja sen tärkein viestintäkanava.

Jos hyllyssä on paljon kilpailevia, samankaltaisia tuotteita, muutoksella voidaan pahimmillaan menettää nykyisiä ostajia. Parhaimmillaan uudistus taas kirkastaa brändiä, ilahduttaa käyttäjiä ja nostaa tuotteen esiin entistä paremmin.

Suurin saavutus olisi, jos muutoksen huomaisi pari uuttakin ostajaa, jonka seurauksena klassikon myynti kasvaisi.

Muotoiluinstituutista nuorten ideointivoimaa

Löytääksemme raikkaita ja rohkeita ideoita käynnistimme yhteistyön Lahden ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutin kanssa ja haastoimme toisen vuoden pakkaussuunnittelukurssin oppilaat ehdottamaan Isopaahdolle uutta ilmettä.

Halusimme pakkauksen, joka ilmentää Vaasan Isopaahtoa – iloista, hyvältä maistuvaa ja arjessa toimivaa koko perheen paahtoleipää, joka on paahdettuna pinnalta ihanan rapea ja sisältä pehmeä, juuri sellainen kuin täydellisen paahtoleivän kuuluu olla.

Saimme yli kolmekymmentä erilaista lähestymistapaa. Nuorten rohkea ote ja ideat leipäpakkaukseen olivat paitsi tehtävänannon mukaisia myös virkistäviä ja oivaltavia. Monista upeista toteutuksista valikoimme kevään aikana kaksi finalistia Isopaahdon uudeksi ilmeeksi.

Ostajat valitsevat

Valitut kahden Muotoiluinstituutin opiskelijan suunnittelemat työt ovat nähtävissä Isopaahto-pakkauksissa elokuun ajan, ja ostajat voivat äänestää itselleen mieluisinta Isopaahto-ilmettä. Suosikkiaan voi äänestää Vaasanin Facebookissa ja Isopaahto.fi-nettisivuilla http://www.vaasan.fi/isopaahtopakkausuudistuu/

Voittaja julistetaan 4.9.2017 äänestyksen päätyttyä, jonka jälkeen valittu uusi ilme otetaan käyttöön kaikissa Isopaahto-pakkauksissa syksyn aikana.

Tutki siis elokuussa leipähyllyä tarkkaan ja mieti, millainen Isopaahto-mielikuva sinun korviesi välissä on. Sen jälkeen anna äänesi ehdokkaalle, joka on onnistunut mielikuvan muuntamisessa pakkaukseksi paremmin.

 

Minna Turunen
Projektipäällikkö