Vaasan on pidetty työnantaja, mikä konkretisoituu muun muassa pitkinä työurina. Mikä on hyvän viihtymisen salaisuus? Kaksi pitkän linjan vaasanilaista, aluemyyntipäälliköt Pekka Barsk ja Aki Maijala, ovat myyneet Vaasanin leipää ristiin rastiin Pohjois-Suomea jo monella vuosikymmenellä. Nyt he kertovat, mikä on saanut heidät viihtymään työssään sekä miten työtehtävät, yritys ja koko ala ovat muuttuneet vuosikymmenten aikana.
Juuri eläkkeelle jääneellä Aki Maijalalla on takanaan 52-vuotinen ura leipomobisneksessä: ensin perheyrityksessä Maijalan leipomossa ja 80-luvulta lähtien Vaasanilla.
– Vaasan on ollut kautta aikojen turvallinen työnantaja, jolla on ollut aina katse tiukasti tulevaisuudessa ja oman toiminnan kehittämisessä. Olen saanut vahvan alan osaamisen ja koulutuksen Vaasanilla, ja aina on ollut sellainen tunne, että minuun työntekijänä luotetaan, ja se on tuonut myös vastuuta, Aki Maijala kiittelee.
– Tässä työssä jokainen päivä on erilainen, ja se on hieno juttu. Tiukka kilpailutilanne vaatii meiltä välillä nopeitakin siirtoja, ja olen ylpeä siitä, että meillä on aina riittänyt rohkeutta luoda uutta ja toimia edelläkävijöinä, 30 vuotta Vaasanin palveluksessa työskennellyt Pekka Barsk sanoo.
Leipomoyrityksen palveluksessa hienoa on ollut myös se, että on saanut vaikuttaa suomalaisen leipäkulttuurin rikastamiseen.
– Muutama vuosikymmen takaperin leikattiin vielä limpusta paloja itse, mutta nyt koko Suomessa syödään palaleipiä. Suomen suosituin leipä, Vaasan Ruispalat on viitoittanut koko alan tietä uudenlaisen palaleipäkulttuurin ääreen. Olemme luoneet myös täysin uuden segmentin Suomeen: street foodin, eli tuoneet laadukkaat hampurilais- ja hodarisämpylät koko kansan ulottuville, Aki Maijala kertoo.
Parasta työssä ovat kollegat ja asiakkaat, joiden kanssa on syntynyt vuosikymmentenkin kestäviä läheisiä suhteita.
Henkilökohtainen asiakassuhde on korvaamaton
Työskentelyn rytmi ja sisältö ovat konkarien mukaan muuttuneet ajan myötä radikaalisti.
–Nykyään roolimme myynnissä on yhä enemmän konsultoiva; myyntikeskusteluissa käydään läpi myyntitilastoja ja eri tuotteiden ja tuoteryhmien menekkiä, pohditaan yhdessä kannattavan leipäkaupan keinoja, kuten saatavuutta, hävikkiä, uutuustuotteiden lanseerausta, tuotteiden myyntitilaa sekä myymälämateriaalin hyödyntämistä. Myymäläkäynneillä ei enää juuri puhuta hinnoista, sillä hinnat ovat yhteiset maanlaajuisesti, Pekka Barsk kuvailee työn muutosta.
Yksi asia kuitenkin on pysynyt ennallaan: henkilökohtainen suhde on myyntityössä korvaamaton.
– Vaikka koronapandemian aiheuttama poikkeusaika on siirtänyt yhteydenpitoa pitkälti verkkoon, ei henkilökohtaista suhdetta edelleenkään korvaa mikään. Luotettava kumppanuus syntyy parhaiten aidoissa kohtaamisissa – tässä ei ole vuosikymmenten aikana tapahtunut muutosta, enkä usko sen muuttuvan tulevaisuudessakaan, Aki Maijala toteaa.
Taustalla kansainvälisen yrityksen muskelit
Vuosikymmenten aikana koko leipomoala on muuttunut suuresti. Leipomot ovat kasvaneet ja keskittyneet ja niissä leivotaan harvempia, suuremman volyymin tuotteita. Myös Vaasan yrityksenä on muuttunut vuosien saatossa. Oman lisämausteensa tarinaan toi ruotsalainen Lantmännen, joka osti Vaasanin vuonna 2015. Molemmat pitkän linjan leipämyynnin asiantuntijat kokivat, että yrityskauppa toi mukanaan paljon hyvää.
– Lantmännenin myötä Vaasan palasi takaisin juurilleen, eli vahvan maatalous- ja leipomoalan toimijan omistukseen, jossa saamme olla vahvasti osana pellosta pöytään -arvoketjua aina leipäviljan viljelystä leivontaan ja suomalaisten ruokapöytiin. Samalla Lantmännen toi mukanaan suuren kansainvälisen yrityksen muskeleita ja kykyä kehittää toimintaamme entisestään, Aki Maijala kuvailee.