Mikä on VälipalaBreikki?

Suomalaisten toisen asteen opiskelijoiden ravitsemuksessa on selviä eroja lukiolaisten ja ammattikoululaisten välillä. Kouluterveyskyselyn (THL 2023) mukaan ammattikoululaiset syövät harvemmin kasviksia, hedelmiä ja marjoja kuin lukiolaiset. Ruokakasvatusyhdistys Ruukun koordinoima VälipalaBreikki-kampanja tarttuu ammattikoululaisten ravitsemushaasteeseen välipalojen kautta. VälipalaBreikissä nuoret luovat sisältöjä, joilla tartutetaan ravitsemusinnostusta. Vaasan on kampanjan päätukija.

VälipalaBreikki-kampanjan tarkoitus on kaventaa ravitsemusterveyseroja lukiolaisten ja ammattikoululaisten välillä sekä kannustaa ammattikoululaisia monipuolisempaan ruokavalioon välipalojen kautta. Ammattikoululaisilla on lukiolaisiin verrattuna enemmän opeteltavaa terveyttä edistävässä ruokavaliossa. ”Syö välillä!” -iskulausetta käyttävä kampanja näkyy sosiaalisen median sisällöissä ja oppilaitostapahtumissa.

Kampanjan tavoite on vähentää suomalaisten ravitsemusterveyseroja myös yhteiskunnallisella tasolla. Sosiaali- ja terveysministeriön raportin perusteella ravitsemusterveyserot ovat Suomessa suuremmat kuin useimmissa länsimaissa. Karu todellisuus näkyy elinajanodotteessa. Matalammin koulutetut elävät keskimäärin lyhyempään kuin korkeammin koulutetut. Heikko ravitsemus aiheuttaa jopa viidenneksen ennenaikaisista kuolemista.

VBreikkiä pilotoitiin keväällä 2024 yhteistyössä Omnian kanssa. Pilotin perusteella nuoret muun muassa toivovat somesisältöihin lisää ravitsemusasiantuntijoita ja luotettavaa tietoa ravitsemuksesta. Toisen asteen ammattiin opiskelevat pääsevät luomaan VälipalaBreikin ravitsemusaiheisia somesisältöjä osana opintojaan pitkin vuotta 2025. VBreikissä ravitsemusasiantuntijat Ruokakasvatusyhdistys Ruukusta varmistavat, että kampanjan somesisällöt perustuvat luotettavaan tietoon. Ammattikoululaiset saavat ravitsemuskoulutuksen ennen somesisältöjen tuottamista. Somen lisäksi nuoret pääsevät osallistumaan VBreikin välipala-aiheisiin tapahtumiin ammattikouluissa.